وبلاگ

کتابفروشی اجتماعی وُردآپ

وُردآپ (WordUp) از مؤسسه هفت داستان، یک مؤسسه غیرانتفاعی که توسط ژن فلنر و دن سایمون در سال 2005 تأسیس شد، رشد کرد و تمرکز آن بر این بود که کتاب‌ها را به دست افرادی برسانند که توان تهیۀ آنها را نداشتند.

در اوایل سال 2011، ورونیکا لیو، سردبیر و عضو هیئت مدیرۀ هفت داستان، یک برنامه خواندن/نوشتن/تئاتر بعد از مدرسه برای نوجوانان در محله‌های واشنگتن هایتس و برونکس جنوبی به راه انداخت.

بعد از مدتی او کتابفروشی اجتماعی وُردآپ را به عنوان یک فروشگاه موقتی (Popup Store) یک ماهه در محلۀ خود راه‌اندازی کرد و بعد از مدت کوتاهی متقاعد شد که کتابفروشی در آنجا رونق خواهد گرفت.

برای رشد و توسعۀ کتابفروشی در یک کمپین تأمین مالی جمعی (crowdfunding) 70,000 دلار از بیش از 800 حامی جمع آوری کرد و در سال 2013، فروشگاه درهای خود را باز کرد.

اما لیو از مدل‌های موجود کتابفروشی رضایت نداشت و معتقد بود که ساختار جدیدی لازم است. او ساکنان محله را گرد هم آورد و با هم تصمیم گرفتند که فروشگاه را به صورت جمعی اداره کنند، با داوطلبانی که وقف کتابفروشی، کتابخوانی، توزیع بروشور به زبان‌های مختلف در سراسر محله و برنامه‌ریزی رویدادها بودند.

تمام تصمیمات اصلی برای فروشگاه هنوز توسط جمعی که بیش از 60 عضو فعال دارد مورد بحث و رأی‌گیری قرار می‌گیرد. این فروشگاه شش کارمند حقوق بگیر دارد، از جمله لیو، که به عنوان هماهنگ‌کننده کلی عملیات عمل می کند.

ویدیو فراخوان کتابفروشی اجتماعی وردآپ برای جذب حمایت مالی در سال 2023

به گفته بنیان‌گذاران وردآپ، تاکنون بیش از ۱۰۰۰ داوطلب در این کتابفروشی آموزش دیده‌اند. بعضی از داوطلبین در زمینۀ تخصص خود به افراد محله آموزش می‌دهند.

این کتابفروشی ماهانه ببش از ۲۰ رویداد با عناوین مختلف برگزار می‌کند و در فعالیت‌های خیرهواهانه محلی با افراد محل مشارکت دارد.

کتابفروشی وردآپ به دلیل آشنایی مردم با محلی‌گرایی (Localism) و درک اهمیت حمایت از کسب‌کارهای محلی، کمک‌های مالی و فکری متنوعی را از اعضا اجتماع و افراد محل دریافت می‌کند و برای جمع‌آوری این حمایت‌ها برنامه‌های ویژه‌ای دارد.

به‌ غیر از خیرین، انجمن‌های مرتبط، فرماندار، بعضی از اعضای شورای شهر و افراد و سازمان‌های این‌چنینی از حامیان مهم این کتابفروشی برای ادامه فعالیت خود هستند.

البته یکی از دلایل مهم حیات بیش از ده ساله این کتابفروشی که به حمایت هم‌محله‌ای‌ها وابسته است، شاید حضور در محله منهتن شهر نیویورک باشد که یکی از گران‌ترین محله‌های شهر نیویورک است.

دیدگاهتان را بنویسید