وبلاگ

خدمات رسانی به مشتری: دوازده روش برای بهبود تجربه درون فروشگاهی مشتریان

امروزه و در عصر دیجیتال، رقابت خرده فروشان بی‌بهره از تکنولوژی با فروشگاه‌های اینترنتی بسیار دشوار می‌باشد. اگر شما یک فروشگاه خرده‌فروشی دارید و قصد دارید که مشتریان را به مغازه خود کشانده و آنها را به خریدهای بعدی نیز ترغیب کنید، لازم است که بر روش‌هایی برای بهبود تجربه درون فروشگاهی مشتریان تمرکز نمایید تا بتوانید آنها را به خرید حضوری ترغیب نماید.

روش‌های زیادی برای ایجاد یک تجربه‌ دورن فروشگاهی شگفت آور وجود دارد، اما همه آنها به یک اندازه تاثیرگذار یا به لحاظ اجرایی آسان نیستند. برای یافتن بهترین‌ آنها، یعنی آنهایی که می توانید به آسانی و همین الان در فروشگاه خود انجام دهید، از کارآفرینان فوقِ موفّق شورای کارآفرینان جوان (YEC) این سوال را پرسیدیم:

یک راه خلاقانه که می توانم تجربه دورن فروشگاهی مشتری‌ام را عوض کنم و او را به خریدهای بعدی ترغیب نمایم، چیست؟

1. ارائه یک تجربه منحصر به فرد

فرآیند خرید متداول مشتریان خودتان را تجزیه و تحلیل کنید، سپس راهی بیابید تا مشتری تجربه منحصر به فردی از بودن در فروشگاه شما بدست آورد. این راه می‌تواند شیوه‌ای برای تعامل با محصولات به روشی غیرمنتظره باشد، چیزی که به نوعی با پیشنهاد منحصر به فرد و ارزشمند شما ارتباط داشته باشد، یا پیدا کردن راهی برای احیای وبسایت شما. اگر مشتریان فروشگاه شما را با چنین تجربه‌ای منحصر به فرد و لذت بخش ترک کنند، همین امر شما را متمایز خواهد کرد. – Travis Nagle, Stem and Viesso

 2. از کارمندان خود شروع کنید

تجربیات درون فروشگاهی با کارکنان شما شروع می شود. فراتر از ظاهر فروشگاه و فناوری‌های مورد استفاده برای بهینه‌سازی آن، سرمایه‌گذاری در آموزش کارکنان و داشتن تماس فعالانه با مشتری برای موفقیت برند شما اهمیت بسزایی دارد. Kyle Wong, Pixlee

3. فروشگاه خود را “دوستدار کودکان” نمایید.

اگر کودک 5 ساله و 7 ساله من در فروشگاه حال و هوای خوبی دارند، پس حال من هم خوب است. و این حال خوب ممکن است منجر به خرید شود. در مقابل، اگر فروشگاه هیچ سرگرمی (تخته سیاه، قطار بازی، تلویزیون، مداد شمعی) برای بچه‌ها نداشته باشد، پس، ماندن ما در فروشگاه آنقدر طولانی نخواهد بود که بتوانیم چیزی بخریم. حتی مهمتر از این، اگر کارکنان با بچه‌های من رفتاری دوستانه و محبت آمیز داشته باشند، احساس خوبی نسبت به این برند خواهم داشت. – Brandon Bruce, Cirrus Insight

4. برای محصولاتی که می فروشید خدمات مضاعف ایجاد نمایید.

یکی از تجربیات مورد علاقه دورن فروشگاهی من برند سوئدی Fjallraven است، که “تعمیر” محصولاتش را به صورت رایگان در فروشگاه ارائه می دهد. به آسانی یک کیف یا شلواری که نیاز به تعمیر پوشش ضد آب دارد را همراه خود ببرید و آن ها همان جا این کار را برای شما انجام می دهند. این یک خدمت مضاعف برای مشتری است که باعث جذب مجدد مشتریان به فروشگاه می شود. – Ross Beyeler, Growth Spark

5. سرعت عمل خود را بالا ببرید

چند اولویت ویژه برای فروشگاه وجود دارد، که به صورت موفقیت آمیزی امتحان خودش را پس داده است. سرعت، تمیزی و حسن سلیقه در انتخاب محصول، در این لیست قرار دارند که در این بین سرعت به عنوان قوی ترین عامل تغییر بازی می باشد. در جامعه پر سرعت امروزی، جایی که مشتریان توقع کمک آنی و رضایت فوری دارند، مشتری را نباید در صف انتظار پرداخت قرار دهید.- Andy Eastes, SkuVault

6. اصطکاک را به حداقل برسانید

زمانی که مشتری می داند چه می خواهد، تا جایی که می توانید مسیر خرید را برایش هموار کنید. این انتقال بی وقفه همان چیزی است که امروزه به صورت آنلاین صورت می گیرد و به طور فزاینده ای در جاهای دیگر نیز مورد انتظار می باشد. از بزرگترین نقطه قوت فروشگاه بهره مند شوید: فوریت. به فرایند فروش آب نبندید.(بی جهت آن را طولانی نکنید)- Hongwei Liu, mappedin

7. به مشتریان وفادار خود بها دهید

برای ایجاد تاثیری ماندگار و ساخت محیطی که افراد حضور داشتن در آن را دوست داشته باشند، خلاق باشید. از افراد دعوت کنید و میزبان آنها باشید تا مشتریان بتوانند با پشت پرده کسب و کار شما هم آشنایی پیدا کنند. برای مثال در مورد رستوران این می تواند به معنای برگزاری یک کلاس آشپزی توسط سرآشپز شما باشد، چشیدن مزه ای خاصی از شراب، یا امکان رزرو میز در شب های آخر هفته. – Curt Revelette, Jonathan’s Grille/Vet On Demand

8. میزبان مراسم در فروشگاه خود باشید

مراسمی را برگزار کنید که مشتریان را به دلایل خاصی به فروشگاه شما بکشاند، اگر یک فروشگاه اسباب بازی فروشی کوچک دارید، مراسم نقاشی روی صورت را را برگزار کنید یا زمانی برای کتاب خواندن برای بچه ها را برنامه ریزی کنید. اگر مغازه مشروب فروشی دارید، تست طعم شراب را برگزار کنید ـ هر نوع فروشگاهی که دارید می توانید چیزی برای ارائه پیدا کنید. از این مراسم برای بدست آوردن آدرس ایمیل یا دعوت مشتریان به صفحات رسانه های اجتماعی خود استفاده کنید. – Andrew Saladino, Kitchen Cabinet Kings

9. تجربه درون فروشگاهی را با استفاده از QR کد بهبود بخشید

استفاده از  QR کد برای دادن اطلاعات بیشتر محصولات به مشتریان، یا حتی در مورد محصولات ویژه ای که تبلیغ نمی شوند، می تواند مشتریان را برای دیدن محصولات جدید بازگرداند. برای مثال، اگر لوازم آشپزخانه می فروشید، یک QR کد می تواند دستور العمل هایی عالی یک سرآشپز را ارائه دهد که برای مشتریان نیز ارزشمند باشد. یا مشتریان می توانند QR کد را اسکن کرده و از 10٪ تخفیف مربوط به کالاهای خاص مطلع شوند. – Nicole Munoz, Start Ranking Now

10. چینش محصولات خود را تغییر دهید تا اجناس دیگر شما هم در معرض دید قرار بگیرند

 مشتریان به طور معمول فقط به جاهایی از فروشگاه شما می روند که همیشه اجناس مورد نیازشان را از آنجا پیدا می کردند. آن کالاها را را جابجا کرده و محصولات جدید را به جای آنها قرار دهید تا مشتریان با چیزهای جالب و جدیدی روبرو شوند.- Cynthia Johnson, Ipseity Media

11. موسیقی را با صدای مناسب پخش کنید

چیزی به سادگی انتخاب موسیقی و میزان صدای آن می تواند تجربه خرید را کاملاً عوض کند. یک موسیقی جذاب برای برند خود انتخاب کنید و مطمئن شوید که صدای این موسیقی به صورت یکنواخت در فروشگاه شما در حال پخش شدن است. موسیقی نه تنها باعث ایجاد حس و حال و تجربه در فروشگاه می شود بلکه به نوعی باعث فرهنگ سازی در مورد برند نیز می شود. – Justin Lefkovitch, Mirrored Media

12. گردهمایی به منظور بهبود تجربه دورن فروشگاهی ایجاد نمایید.

محصولات جدید، داشتن تعامل، ارائه نمونه کار و کارگاه‌های آموزشی: همه اینها فوق‌العاده‌ هستند. اما اولین چیزی که باعث می‌شود افراد دوباره به فروشگاه شما برگردند  ـ اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد ـ بودن در کنار بقیه (گردهمایی) است. مردم دوست دارند در جایی که از آنها استقبال می شود، بنشینند و بسیاری از آنها اشتیاق زیادی برای تعامل با دیگران دارند. یک محیط آرام، ایمن، راحت، رفت و آمد مکرر به فروشگاه را برای مشتریان آسان می کند. – Ismael Wrixen, FE International

دیدگاهتان را بنویسید