یا راه دیگری برای ادارهی کتابفروشی وجود دارد؟
در اکتبر 2021، پراوین مادان[1] صاحب کتابفروشی کپلر[2] در منلو پارک[3] کالیفرنیا و گروهی از همکارانش در همایشی، یک آزمایش به نام بازتصویرسازی کتابفروشی[4] را راهاندازی کردند. حدود 600 کتابفروش و متخصص نشر برای اولین جلسه آنلاین ثبت نام کردند که حدود 350 نفر در آن شرکت کردند. پایگاه Publishers Weekly گزارش داد که مادان و گروهش به «بحران های متعددی» که موجودیت کتابفروشیها را تهدید میکنند پرداختند، اما این گفتگو «یکی از بانشاطترین گردهمایی کتابفروشیهای مستقل در یک نسل بود.»
شرکتکنندگان در رویداد بازتصویرسازی کتابفروشی، کتابفروشیها را شبیه به مراکز فرهنگی مانند کتابخانهها، سازمانهای هنری ادبی، روزنامهنگاری محلی، و رادیوی عمومی میدانند. هدف این است که سبکهای مدیریتی سلسله مراتبی و از بالا به پایین را برهم بزنند و مدلهای مشارکت مدنی بیشتری ایجاد کنند. مادان تاکید کرد: «بازتصویرسازی کتابفروشیها محصول یا خدماتی نیست که کسی بخواهد به شما بفروشد، بلکه یک جنبش است.»
مادان مدیر کتابفروشی Kepler’s Books و رئیس هیأت مدیره شاخه غیرانتفاعی آن، یعنی بنیاد ادبی کپلر[5] است. درواقع او، «افسر تعامل با جامعه» در این بنیاد است. مادان با استفاده از مشارکت مدنی و با دانشی که در هیأت مدیره انتشارات Berrett-Koehler به دست آورد، کپلر را در سال 2012 نجات داد و اکنون آن را به عنوان یک شرکت با هدف اجتماعی[6] اداره میکند.
او با اشاره به وضعیت Berrett-Koehler به عنوان یک شرکت B [7] معتبر و تشویقی که از همکارانش، از جمله یکی از اعضای هیأت مدیره Berrett-Koehler، به نام پاول رایت[8] از شرکت مشاوره تجاری WrightWork Communications دریافت کرد، گفت: «من از اینکه بخشی از اکوسیستم Berrett-Koehler بودم بسیار سود بردم.»
تلاش برای ایجاد ساختار انتفاعی/غیر انتفاعی کپلر، باعث ایجاد جرقهی ایدهی بازتصویرسازی کتابفروشیها در ذهن مادان شد. او گفت: «برای من کاملاً واضح بود که اگر میخواهم دستمزد بهتری بپردازم، باید مدیریت جامعهی داشته باشم، و این به معنای اداره یک سازمان به روشی بسیار متفاوت است. روی کاغذ ایده بسیار خوبی بود. اما چگونه انجامش دهم؟»
در سال 2012، Kepler’s Bay Area با اعتماد به رهبری مادان «نزدیک به 1 میلیون دلار برای نجات فروشگاه» درآمد داشت. او گفت: اکنون، «کپلر به طور 100٪ از طریق جامعه تامین مالی میشود و 11 سال است که من به آن ملحق شدهام.»
مادان نه تنها به سرمایهگذاری اجتماعی بلکه به جایگزینهایی برای ایدههای مرسوم در مورد رشد معتقد است. کتابفروشان، حاشیههای تنگ و اضطراب را در نظر میگیرند. در زمان تورم و نوسان، آنها نگران وامهای اضطراری، کمکهای خیریه یا جمعآوری کمکهای مالی هستند. او میگوید: «ما در کپلر به این نتیجه رسیدیم که حداکثر کردن سود منسوخ شده است. بین تلاش برای به حداکثر رساندن سود و نیاز به افزایش حقوق کارکنان تضاد وجود دارد. آنچه مهم است این است که شما پول کافی برای پرداخت خوب به همه را دارید.» و این به معنای بازنگری در چارچوب اساسی نحوه عملکرد فروشگاهها است.
به لطف همایش در سال 2021، کتابفروشیهای بازتصویرسازی شده در حال افزایش اند. سرمایهگذاران و نیکوکاران، که قبلاً با انجمنهای کتابفروش مستقل منطقهای در ارتباط بودند، شروع به ارائه کمکهای مالی و سرمایهگذاری، ترتیبات وام پایدار و توصیههای استراتژیک به گروههای رو به رشد کتابفروشی کردهاند. فیلمهایی درباره کتابفروشیهای مستقل در حال ساخت هستند. همچنین در حال حاضر جنبش بازتصویرسازی کتاب فروشیها برای توسعه ماژول های آموزشی سفارشیسازی شده برای مدیریت کتابفروشی و رهبری خلاق، با مؤسسه رهبری کل مدرسه[9] مستقر در واشنگتن، همکاری میکند.
مادان میگوید که معتقد است «روایتها در اطراف کتابفروشیها بهعنوان فضاهای اجتماعی با ارزش ذاتی، شروع به ظهور کردهاند. جرقههایی در همه جا وجود دارند و من سعی می کنم آتش روشن کنم. من میپرسم چگونه میتوان این را به یک جنبش بزرگتر تبدیل کرد.»
از آنجایی که جنبشها غیرمتمرکز هستند، مادان گروههایی را که از اولین نشست بازتصویرسازی کتابفروشیها جوانهزدند را به طور جداگانه مدیریت نمیکند. با این وجود، او مشتاقانه از کسانی است که درگیر آن هستند حمایت میکند. در گردهمایی 10 آوریل که فراتر از فقط کتابفروشیها بود، گروهی متشکل از 35 شرکتکننده به جمع حضار و پیوستند که مادان نیز جزء آنان بود.
استیو وکس،[10] از شرکتکنندگان این نشست و تهیهکننده رسانه، که رئیس هیأت مدیره انتشارات مستقل Heyday Books در برکلی[11] کالیفرنیا نیز هست و لیزا اوهریک،[12] موسس کتابفروشی Plenty on Spring و رئیس شرکت تولیدی فرانکلین فیکسچرز[13] در کوکویل[14] تنسی[15]، آنچه را که در این گردهمایی دیدند اینطور توصیف کردند: «در حال توسعه و برنامهریزی برای کارگاههای حمایت از آزمایش در فروشگاهها.»
اوهریک، که با مادان و جف دویچ[16] همکاری کرده است تا فضای گردهمایی خود در فروشگاهاش، Plenty on Spring، را به عنوان یک شرکت B فراهم کند، گفت: «احساس میکردم با هر مکالمهای با اعضای Beyond Bookstores متحول میشدم. من هیجان زده هستم که در یک گروه علاقهمند به تفکر فراتر از دیوار کتابفروشیها هستم.»
اوهریک و وکس چهار موضوع را شناسایی کردهاند که با مشارکت شرکتکنندگان طنینانداز و تشدید میشوند و آنها مجموعهای از کارگاهها را برای کشف بیشتر این مسیرها ایجاد خواهند کرد. این گروه میخواهد داستانسرایی را در نمایشهای مدیریتشده تمرین کند، در مورد حمایت ملی دربارهی مسائل سیاسی و صنعت کتاب تجدیدنظر کند، مشارکت با کسبوکارهای محلی و ملی مانند هتلهای زنجیرهای و تئاتر را بررسی کند و در نهایت مشارکت گستردهتر جامعه را تقویت کند.
به عنوان مثال، در مورد حمایت و ممنوعیت کتاب، اوهریک گفت که شنیده است بسیاری از کتابفروشان میگویند، «من وارد فضای قطبی نمیشوم.» آنها میخواهند فضایی برای استقبال باشند، میخواهند فراتر از سر و صدا باشند – آنها متوجه میشوند که چقدر مخاطرهآمیز است. میتواند بحث برانگیز باشد. او افزود، اگرچه کتابفروشیها «روی آزادی مطالعه تمرکز میکنند»، اما میخواهند بدون اینکه مردم محلی را از خود دور کنند، حمایت کنند. «ما در زمانهای بیثباتی زندگی میکنیم، پس چگونه میتوانی مانند چراغی در گوشهای پرنور اما به دور از معرکه باشی؟ به نظر من داده های جالبی بود.»
جیل هندریکس،[17] صاحب کتابفروشی Fiction Addiction در گرینویل،[18] در کارولینای جنوبی،[19] نیز به طور مشابه از فرصت همکاری که توسط گروه Beyond Bookstores از آن حمایت میشود، قدردانی میکند. زمانی که او فضایی را برای بهبود در استراتژیهای بازاریابی خود دید و متوجه شد که صاحبان کتابفروشیها نیز همین احساس را دارند، جلسهای برای اشتراک ایده را با عنوان بازاریابی StoryBrand،[20] با الهام از کتاب دونالد میلر[21] در سال 2017 با نام ساخت داستان برند[22] آغاز کرد.
هندریکس گفت: «این یک فرآیند حقیقت یاب است، تلاش برای شناسایی مسائل رایج در بازاریابی اینکه چرا هر فروشگاه باید برنامه بازاریابی خود را ارائه دهد؟»
گروه Marketing StoryBrand به دنبال رویکردهایی است که در بازارها جذاب باشند و در حال جمعآوری فایلی از ایدههای خوب است. هندریکس گفت این بحثها ثابت میکند که «کتابفروشهای مستقل برای باور ارزش پیشنهادی خود و توضیح آن مشکل دارند. بسیاری از مردم با اطمینان خاطر به مشتریان می گویند که چرا باید برای خرید از ما قیمت بیشتری بپردازند.»