وبلاگ

5 نکته که قبل از افتتاح یک کافه کتابفروشی باید بدانید!

بسیاری از کارآفرینان به منظور به دست آوردن درآمد بیشتر و پایدارتر تجربه حضور در کتابفروشی را با افزودن خدماتی از قبیل ارائه و فروش اقلام خوراکی و محصولات دیگر در کسب‌وکار خود، بهبود می بخشند.

اگر چنین کسب و کار ترکیبی را در نظر دارید، به احتمال قوی ایده اصلی شما افتتاح یک کتاب‌فروشی است و افزودن درآمد جانبی (افزودن محصولات و تفریحات دیگر در حاشیه کتاب‌فروشی) اقدامی فرعی می باشد.

با افزودن خدمات جانبی از قبیل کافه، رستوران و یا هرچیزی شبیه این ها شما با چالش دوبرابری روبرو خواهید شد. اگرچه رضایت شما نیز از کاری که انجام می دهید دو برابر خواهد شد.

آیا آماده افتتاح یک کافه کتاب هستید؟

در اینجا پنج مورد است که باید از آن آگاهی داشته باشید:

  1. شما در حال افتتاح دو کسب و کار خواهید بود.

افتتاح و راه اندازی یک کسب و کار به تنهایی می‌تواند به اندازه کافی سخت و دشوار باشد. هنگامی که یک فروشگاه ترکیبی را افتتاح می کنید، اساسا دو کار متفاوت با فرآیندها، سیستم‌ها و حتی واژگان متفاوت را افتتاح کرده‌اید. (برای مقابله با چنین چالشی) چاره کار این است که تا حد امکان این دو کار را یکپارچه کرده و برای هر دو کار مدل واحدی ارائه دهید. به منظور دستیابی به این هدف باید بتوانید فرآیندهای حسابداری، منابع انسانی، دریافت و دیگر فرایندهای پشتیبانی خود را اصلاح کنید. اگر علاقه‌ای به یکپارچه سازی این دو صنعت (کسب و کار) ندارید بهتر است که بیشتر در مورد افتتاح این کسب و کار فکر کنید.

  1. انتظار رعایت قوانین و مقررات بیشتری را داشته باشید.

قوانین و مقررات شهرهای مختلف، از حیث مکان احداث، بازرسی، مالیات و … در رابطه با مشاغل خرده فروشی و مواد غذایی و نوشیدنی متفاوت است. لازمه چنین امری کارهای پشتیبانی بیشتر و صد البته آموزش های بیشتر هم در مورد خودتان و هم در مورد کارکنانتان می‌باشد.

علاوه بر این آوردن افراد کارشناس و متخصص در این مسئله برای کمک به طی کردن این فرایند بسیار توصیه می‌شود، چرا که هم مهارت‌هایی که نیاز دارید را می‌آموزید و هم به طور کامل آمادگی لازم را به دست می‌آورید.

  1. تامین منابع مالی در تجارت های ترکیبی چالش مضاعفی خواهد داشت.

درست همانطور که اگر دو کسب و کار مجزا را افتتاح می کردید، نیازهای مالی شما به طور تصاعدی افزایش پیدا می‌کرد، در مورد کسب و کارهای ترکیبی نیز همینگونه می‌باشد. مضاف بر تامین مالی کتاب‌فروشی خود، باید مواد اولیه و تجهیزات کافه را هم تامین کنید. همچنین (برای ایجاد چنین کسب و کاری) مکان بزرگتری را نیاز خواهید داشت که به معنای هزینه بیشتر برای اجاره‌بها، ساخت و ایجاد تغییرات می باشد. بانک‌ نیز ممکن است در مورد وام دادن به یک کسب‌وکار ترکیبی جدید تردید زیادی داشته باشد، به خصوص اگر در هر دو کسب‌وکار تازه کار هستید و پشتیبانی‌های لازم برای یک راه‌اندازی موفق را ندارید.

  1. استخدام، آموزش و برنامه ریزی اهمیت بیشتری می یابند.

آموزش دادن کارکنان، باعث پایین نگه‌داشتن هزینه‌های جاری می‌شود، بنابراین کارکنان شما به مهارت‌های جدیدی نیاز خواهند داشت، به خصوص اگر تجربه‌ای در مورد کسب و کارهای مرتبط با غذا و نوشیدنی نداشته باشند، پس آماده سرمایه گذاری در ایجاد این مهارت‌ها و فراهم آوردن محیطی باشید که در آن همه کارکنان آماده باشند تا با روش‌های جدید به مشتریان خدمات ارائه دهند.

  1. پیام بازاریابی شما برای دربرگرفتن (مشتمل بودن) مزیت های رقابتی جدید شما تغییر می‌کند.

مثال ها و نمونه های زیادی برای چگونگی بهترین بازاریابی یک کتابفروشی وجود دارد، اما در مورد افزودن خدماتی از قبیل موارد تفریحی به فروش کتاب، باید ملاحظات بیشتری را مدّ نظر داشت. شما می خواهید اقلام سودآورتر خود را تبلیغ کنید در حالی که نمی‌خواهید دلیل اصلی کسب و کار خود یعنی کتاب را هم فراموش نمایید. ارتقاء و توسعه پیام‌های بازاریابی جدید این امکان را به شما می‌دهد که مزیت رقابتی خود را گسترش داده و دلایل بیشتری را به افراد برای توقف و توجه ارائه دهید.

نویسنده: نیکول سالیوان، صاحب کتابفروشی دنور
منبع: www.pazbookbiz.com

دیدگاهتان را بنویسید