کتابفروشیهای فیزیکی میتوانند پایگاهی برای بهبود کیفیت زندگی اهالی محله یا شهر خود باشند. از آنجا که مراجعین این مکانها انسانهای اهل فکر و اکثراً صاحب نظر هستند، نیروی بالقوهای در مراجعین موجود است که صاحبان کتابفروشی میتوانند این پتانسیل را در جهت اصلاح اجتماع خود آزاد کنند.
رویکرد اجتماع-محور، رویکردی است که باعث افزایش قدرت مردم در برابر سازمانهای بالادستیِ مسئول میشود. هدف این رویکرد ایجاد مشارکت مردم برای تصمیمگیری یا اجرا در راستای تغییر اجتماع است.
کتابفروشیها با اتخاذ رویکرد اجتماع-محور میتوانند نقش کلیدی در این بین ایفا کرده و تبدیل به مکانی شوند که علاوه بر فروش کتاب، جریان «مردمیسازی» را نیز تقویت کنند.
این مهم (مردمیسازی) در کشورهایی مانند ایالات متحده، انگلیس، ایرلند و … چند سالی است که با بازتعریف کتابفروشیها بهعنوان مکانی که عامل حیات دموکراسی هستند، در حال انجام است.
در این مقاله که سال 2020 منتشر شده، خانم لیزا آتیگال (lisa attygalle) این رویکرد را توضیح داده است.
درک رویکردهای اجتماع-محور به منظور تغییر اجتماع
افزایش قابل توجهی تقاضا در مورد رویکردهای «اجتماع-محور» (COMMUNITY-LED) به منظور تغییر در سراسر کشور وجود داشته است. اهمیت زندگی سیاه پوستان، رفع بیکاری، کاهش فقر، توانمندسازی جوانان، نمونهای از این تقاضاها هستند که نوید پیشرفت چشمگیری در زمینه ایجاد مالکیت اجتماع از طریق تصمیمگیری و مشارکت فعال شهروندان در زندگی اجتماعی را میدهد. ما باید تعریف دقیقی از معنای «اجتماع-محور» داشته باشیم تا اجتماعات دچار اشتباهات سهوی نشده و در عوض از طریق رهبریِ درست توانمند شوند.
اختلاف نظر در معنای «اجتماع-محور»
تیم ما 67 سازمان را مورد بررسی قرار داد که برای توصیف رویکردهای خود برای تغییر اجتماع از اصطلاح «اجتماع-محور» استفاده میکردند و در این بررسی طیف وسیعی از شیوههای مشارکت و تعامل را دریافت، از اقدامات کاملاً مردمیِ شهروندان گرفته تا سازمانهایی که با سهامداران اجتماع در مورد برنامۀ توسعه رایزنی میکردند.
این اختلاف نظر، ممکن است ناشی از تفاوت قصد و نیت سازمانهای اصلاحکنندۀ اجتماع و دستاندرکاران و حامیان آن باشد؛ این اختلاف نظر در توانمندسازیِ افراد اجتماع به منظور تصمیمگیری برای آیندهشان و معرفی روشهای جایگزین وجود دارد، آن هم در جایی که قدرت خدمت به اجتماع در اختیار سازمانها و یا سرمایهگذران است.
همچنین این اختلاف نظر ممکن است از جانب افرادی باشد که بیش از حد وعده میدهند یا بیصداقت هستند – کسانی که دم از رویکرد «اجتماع-محور» میزنند اما در واقع قصد ندارند به معنای واقعی کلمه قدرت را به اجتماع بدهند – و یا کسانی که متکبرانه تصور میکنند که میتوانند اجتماع را مورد خطاب قرار دهند و میدانند خواست واقعی اجتماع چیست. در اغلب موارد، اصطلاح «اجتماع-محور» تنوع دیدگاههایی که معمولاً در اجتماعات وجود دارد را نادیده میگیرد و آن را به صورت معنای کلیشهای یکسان و یا بیش از حد ساده شده ترویج میدهد.
اختلاف نظر و تنافض بزرگی که بین قصد و نیت، بازتعریف و اقدامات وجود دارد، خطرناک میباشد: اجتماعات ممکن است به اشتباهات سهوی خود ادامه دهند؛ سازمانها ممکن است روندی را در پیش بگیرند که میتواند سوگیریهای سیستمی موجود را تشدید کند؛ اعتماد بین افراد اجتماع و سازمانها ممکن است از بین برود؛ و سازمانها ممکن است توانایی و استقلال شهروندان برای تأثیرگذاری مثبت بر اجتماع خود را محدود کنند.
بنابراین مهم است که بین رویکردهای اجتماع-محور تمایز قائل شویم و درک دقیقتری از استراتژیهای مختلف مشارکت و تعامل و همچنین اثرگذاری آنها در رشد و ارتقاء رهبری اجتماع، داشته باشیم.
این مقاله طیفی از رویکردهای اجتماع-محور را تشریح کرده و مزایا، خطرات و روشهای تعامل مرتبط با هر یک را مورد مقایسه قرار میدهد؛ بهعلاوه استراتژیهای خاصی برای پیگیری رویکردهای اجتماع-محور نیز ارائه میدهد. هدف ما این است که عمل تغییر اجتماع را شفافتر و کاراتر کنیم و این مهم را با ایجاد درک مشترک از گزینههای تعامل اجتماعی ایجاد میکنیم تا همه ما نسبت به کارآمدی اصلاحکنندگان در کنار اجتماعات برای دستیابی به خواستهها و نتایج مشترک یقین حاصل کنیم.
رویکردهای مختلف اجتماع-محور در مورد تغییر اجتماع
چند تعریف: در این مقاله، «اجتماع» (Community) به ساکنان یک منطقه جغرافیایی اشاره دارد. «اعضا یا افراد اجتماع» (Community members) هم به افراد و سازمانهای اجتماع-محور که توسط اشخاصی از درون اجتماع رهبری میشوند، اشاره دارد. «سازمانها» (Organization) به هر نهاد یا سازمانی اطلاق میشود که نقش رسمی در ارائه برنامهها و خدمات به نفع اجتماع دارد که شامل شهرداریها، مدارس، مراقبتهای بهداشتی، سازمانهای غیرانتفاعی، تأمینکنندگان مالی و استانداری و فرمانداریها میشود.
متعلق به اجتماع Community Owned | چشماندازهای محلی در مورد تغییر، توسط اجتماع تعریف و اجرا میشوند که کنترل همه منابع، پارامترها و تصمیمگیریها را در دست دارند. |
هدایت شده توسط اجتماع Community Driven | چشماندازهای محلی در مورد تغییر، توسط مشارکت اعضای اجتماع و سازمانهایی ایجاد میشوند که منابع را به اشتراک میگذارند و برای تعیین پارامترها و تصمیمگیریها همکاری میکنند. |
شکل گرفته توسط اجتماع Community Shaped | چشماندازهای محلی در مورد تغییر، توسط اجتماع با در نظر داشتن مجموعهای از پارامترها تعریف میشود که توسط یک سازمان برای دستیابی به اهداف مشترک ارائه میشود. |
آگاه شده توسط اجتماع Community Informed | چشماندازها در مورد تغییر به منظور سازگاری با بافت محلی از طریق مشاوره با اجتماع اجرا میشود. |
اجتماع-محور به چه معناست؟
رویکردهای اجتماع-محور آنهایی هستند که توسط یک سازمان یا سایر افراد خارجی هدایت نمیشوند، بلکه توسط یک فرآیند جمعی و اجتماعی هدایت میشوند. این به یک خطمشی ضروری برای مبارزه با عدم تعادل قدرت موجود بین مسئولین و مقامات سنتی (traditional authorities) و اجتماعاتی که با نابرابری مواجه هستند تبدیل شده است.
اصطلاح «اجتماع-محور» اصطلاحی است که مرتبط با پیشرفت و توسعه اجتماع میباشد و زمانی این اصطلاح محبوبیت پیدا کرد که توسعه و پیشرفت اجتماع دیگر به معنای درگیر شدن شدید مردم برای پیشرفت اجتماع خود نبود، بلکه به معنای همکاری و کمک برای پیشرفت به اجتماع بود. اجتماعات همیشه برا خود کارکردهاند و آنچه که در رویکر اجتماع-محور جدید است علاقه و تمایل سازمانها به مشارکت و اقدام به عنوان تسهیلکننده میباشد.
رویکرد اجتماع-محور از شیوههای توانمندسازی، یادگیری متقابل و ایجاد اجماع و وفاق برای ایجاد تغییر از پایین به بالا و شهروند-محور (citizen-driven) استفاده میکند. تغییر اجتماع زمانی زیرمجموعه «اجتماع-محور» در نظر گرفته میشود که:
1) اجتماع قدرت را در دست دارد و تصمیمات کلیدی را میگیرد.
2) تعداد زیاد و متنوعی از افراد اجتماع در حمایت، اقدام و تصمیمگیری برای کارهای انجام شده توسط اجتماع مشارکت دارند.
قدرت یعنی توانایی شکل دادن به نتیجه. رویکردهای اجتماع-محور که از ابتکارات سازمانها میباشند، تلاش میکنند تا کسانی که نزدیکترین افراد به موضوع هستند را قدرتمند نمایند.
رویکردهای اجتماع-محور معمولاً فرآیندهای کمتر شناخته شده و اصیلی هستند که توسط مجموعهای از اصولی که بر چگونگی مشارکت اجتماع برای ایجاد تغییر تمرکز دارند، هدایت میشوند. در اینجا لیستی از اصول اقتباس شده از توسعه اجتماع-محور آورده شده است که گزارشی پیشرو از مؤسسه سیاست اجتماعی کالدون و راهنمای حمایت از فرآیندهای محافظت از کودکان با رویکرد اجتماع-محور است که توسط Child Resilience Alliance به منظور پذیرش و به کارگیری تئوری اجتماع-محور ایجاد شده است.
اصول رویکردهای اجتماع-محور
- با تواضع و فروتنی کار کنید.
- در اولین گام اعتماد، احترام و روابط ایجاد کنید.
- به شیوهای فعال و بدون قضاوت گوش کنید.
- صدا و دیدگاه اعضای اجتماع را در مرکز اهمیت قرار دهید.
- به افرادی که دنیا دیده و با تجربه هستند مجال فعالیت دهید تا نقشی کلیدی در فرآیند اجتماع-محور داشته باشند.
- اجتماع را بر اساس منابع موجود و نقاط قوت و مهارتها بنا کنید.
- به طور مداوم در مورد بستر (context) و پویایی قدرت اجتماع بیاموزید.
- اجتماع را در تمام مراحل، تشویق نمایید.
- رهبران محلی را مشغول و متعهد به ایجاد یک فرآیند حاکمیتی به منظور کمک به برنامهریزی و پیشبرد کارهای در دست اقدام کنید.
- به اقدام و عاملیت جمعی فرصت فعالیت دهید – اجتماعات تصمیمات کلیدی را میگیرند.
- بر اهداف یا چشماندازی که اجتماع خواهان دستیابی به آن است متمرکز شوید و با استفاده از توانمندیها و داراییهای اجتماع برای رسیدن به آنها هدفگذاریِ مرحلهبهمرحله نمایید.
- نوآوری اجتماع را از درون حمایت کنید.
- ظرفیتهای اجتماعی برای بسیج کردن اجتماع، اتخاذ تصمیمات فراگیر و انجام اقدامات مؤثر ایجاد نمایید.
- فرآیند یادگیری مستمر و بررسی پیشرفت اهداف را پیگیری کنید.
- فرصت همکاری از پایین به بالا و ارتباط بین اجتماعات و ذینفعان رسمی و مکانیسمها را ایجاد کنید.
همانطور که در این اصول مشاهده میکنید، پیامهای اصلی رویکرد اجتماع-محور، متمرکز کردن صدای اجتماع، ایجاد روابط قابل اعتماد و توانمندسازی اعضای اجتماع برای رهبری کردن، میباشند. در طول مسیر، اجتماع کشف و تعریف میکند که چه چیزهایی باید تغییر کنند و اجتماع برای حل مشکلات چگونه باید عمل نماید.
هدف کلی، توانمندسازی اجتماعات به منظور ایجاد ظرفیت تغییردهندگی و برعهده گرفتن مسئولیت توسعه و پیشرفت خود است تا هم به نیازهای اجتماع پاسخ دهد و هم در طولانیمدت پایدار بماند.
از طریق ارتباطی که با چندین اجتماع بومی در کانادا داشتیم توانستیم این مطلب را دریابیم که چگونه رویکردهای اجتماع-محور با جهانبینی که بومیان در مورد رهبری و تصمیمگیری جمعی دارند، همسو هستند.
جسیکا لازار، جوانی از Kahnawa:ke، در پست اخیرش با عنوان With NOT For، اینگونه نوشت: ضمن احترامی که برای روششناسی بومی قائلم، باید خاطرنشان کنم که تعیین نیازهای جوانان توسط خود جوانان و همچنین اطمینان از مشارکت جوانان در تصمیمات سرنوشتسازی که در مورد آنها گرفته میشود، بسیار مهم و پر اهمیت میباشد.
اعضای اجتماع Chippewas of the Thames First Nation اهمیت ایجاد رابطه و اتخاذ رویکرد مبتنی بر نقاط قوت در کاهش فقر را اینگونه به اشتراک گذاشته اند: «جهانبینی Anishinabek ریشه در روابط با سرزمین و روابط با مردم دارد که در مورد احترام، مسئولیت، قابل دسترس بودن برای همگان و تجارت است. فرهنگ ما اجتماعی است. هر یک از افراد اجتماع نقشی برای ایفا کردن دارند. رهبران اجتماع به خوبی میدانند که باید فروتن باشند و به صدای اجتماع را بشنوند. آنها به تخصص افرادی که در این زمینه تجربه دارند نیازمندند تا هم بخشی از این فرایند باشند و هم آن را رهبری کنند. متمرکز شدن بر نقاط قوت، اجتماع را توانمند میکند. این امر به مردم اجازه میدهد به جای متمرکز شدن بر نداشتهها، با شکرگذاری برای چیزهایی که دارند شروع به کار کنند. در واقع این کار باعث التیام ما میشود.
در چه زمانی از رویکرد اجتماع-محور استفاده کنیم
مواردی هستند که در آن رویکرد اجتماع-محور ضروری به نظر میرسد؛ بهعنوان مثال این جنبش «زندگی سیاه پوستان مهم است» (Black Lives Matter) یک نمونه بارز میباشد. وقتی سیستمهای یک اجتماع به صورت عادلانه به همه اجتماع خدمت رسانی نمیکنند – زمانی که افراد به حاشیه رانده شده و مورد تبعیض قرارگرفته خواستار عدالت هستند – ما شاهد تقاضا برای رویکردهای اجتماع-محور هستیم. در این موارد، اعتماد کم است و اجتماعات از عمل کردن به این طریق خسته و درمانده شدهاند. تنها راه پیش رو این است که سیستم را تغییر داده و به حالت «توسط ما برای ما» (Done by Us for Us) تبدیل نماییم.
رویکردهای اجتماع-محور قدرت و رهبری را در اجتماعات به رسمیت شناخته و فرصتهایی را برای رهبری به منظور کمک کردن به تغییرات مثبت به وجود میآورند. ما این موضوع را در مورد جنبش «زندگی سیاهپوستان مهم است» و فرآیندهای اصلاح و تغییر اجتماع در اجتماعات بومی مهم میدانیم. به لحاظ فرهنگی هم ثابت شده است که راهحلهای ارائه شده توسط افرادی که تجربۀ لازم را در موضوعی نداشتند، دارای محدودیتها و کاستیهایی بوده؛ پیگیری این رویکرد کمک میکند تا مطمئن شویم پیشرفتِ واقعی حاصل میشود و بیعدالتی و نابرابری تداوم نمییابد.
رویکرد «متعلق به اجتماع» (Community-Owned)
طرحهایی که به معنای واقعی «متعلق به اجتماع» هستند، به دلیل نفع محلی، دسترسی محدود به منابع و دامنه منابع قابل دسترس، غالباً در مقیاسی کوچک و محلهمحور هستند. به انجمنها و تعاونیهای محله فکر کنید، یا به بخشی از یک ایده که بعد از مدتی پررنگ یا کمرنگ میشود. البته استثناهای معروف و شناخته شدهای هم وجود دارند: بهار عربی، رفع بیکاری، اعتراضات Wet’suwet’en، اشغال وال استریت و احیای جزیره فوگو در نیوفاندلند.
رویکردهای “هدایت شده توسط اجتماع” (Community-Driven)
سازمانها یا سرمایهگذارانی که به دنبال راهاندازی یک فرآیند «هدایت شده توسط اجتماع» هستند، میدانند که برای ایجاد تغییرات عادلانه و پایدار نیازمند رویکرد اجتماع-محور هستند. اگر به دنبال رسیدگی به علل ریشهای مسائل اجتماعی هستید، ضروری است که قدرت را با افرادی که در این موضوع تجربه دارند به اشتراک بگذارید و از آنها دعوت کنید که هدایت آن را در دست بگیرند. بدون مالکیت اجتماع، ما در معرض خطر توقف پیشرفت، عدم رسیدگی به نیازهای اصلی اجتماع، استفاده نکردن از داراییهای موجود اجتماع، و باقی ماندن در چرخههای ارائه خدمات موقت هستیم.
رویکردهای «شکل گرفته توسط اجتماع» (Community-Shaped)
رویکرد «شکل گرفته توسط اجتماع» زمانی استفاده میشود که یک سازمان یا تأمین کننده مالی، مسئول نتایج اجتماع است و به این درک رسیده است که همه راهحلهای مبتنی بر اجتماع باید به طور مشترک طراحی شوند تا اطمینان حاصل شود که صدای اجتماع در مرکز قرار دارد، سپس سازمان و اجتماع میتوانند در محدوده یا پارامترهای معین با هم کار کنند. سازمان همچنان قدرت را در دست دارد اما آنها کنترل را به منظور تعیین راهحل، به نفع اجتماع آزاد میکنند.
رویکردهای “آگاه شده توسط اجتماع” (Community-Informed)
اینطور نیست که همه اجتماعات در هر موقعیتی آماده و قادر یا علاقمند به اتخاذ رویکرد «متعلق به اجتماع»، «هدایت شده توسط اجتماع»، یا حتی «شکل گرفته توسط اجتماع» باشند. همانطور که جوامع ما توسعه یافتهاند، ما هم ساختارهای تخصصی – کارآمد و ناکارآمد – ایجاد کردهایم تا منافع اجتماع را تأمین کرده باشیم. سیستم آموزشی، سیستم مراقبتهای سلامتی و سیستم شهرداری را در نظر آورید.
ما افرادی را برای رهبری این ساختارها منصوب کردهایم و تا زمانی که افراد اجتماع به آنها اعتماد دارند آنها نیز برای تأمین منافع مردم کار خواهند کرد. ما به راحتی با همدیگر در ساختار «شکل گرفته توسط اجتماع» یا «آگاه شده توسط اجتماع» فعالیت میکنیم.
رویکردهای اجتماع-محور زمانی مؤثر هستند که: یک نگرانی مشترک در اجتماع (این روی من تأثیر میگذارد)، احساس مسئولیت (من وظیفه دارم پاسخگو باشم)، و علاقه به اقدام (این برای من یک اولویت است) وجود داشته.
رویکردهای «متعلق به اجتماع» و «هدایت شده توسط اجتماع» نیازمند وجود این سه ویژگی در افراد اجتماع هستند اما رویکردهای «شکل گرفته توسط اجتماع» و «آگاه شده توسط اجتماع» مسئولیتپذیری نسبت به نتایج را با افراد اجتماع به اشتراک میگذراند.
درک رویکردهای اجتماع-محور
رویکردهای اجتماع-محور، بین تغییرات اجتماع و منافع اجتماع پیوند محکمی برقرار میکنند. نقش سازمان هنگام حمایت از رویکردهای اجتماع-محور این است که همراستا با اجتماع برای ایجاد روابط، اعتماد و ظرفیت تلاش نماید تا اجتماع بتواند «برای خودش» اقدام نماید.
درک زمان و نحوه استفاده از رویکرد اجتماع-محور اهمیت بسزایی دارد. برای سازمانهایی که با اجتماعات کار میکنند، هیچ روشی با قید «درست» از پیش تعیین نشده است. در عوض، درک مزایا، خطرات و راههای مشارکت برای هر رویکرد و متعهد شدن به فرآیندهای صحیح و موثق که به اهداف و سهولت انجام کارها در اجتماع احترام میگذارد، مهم است.
کارکردهای اصلی مشارکت اجتماع-محور
آغازگری یک فرآیند اجتماع-محور، اقدامی است که در راستای مشارکت دادن اجتماع صورت میگیرد. با نگاهی به سه هدف کلی مشارکت اجتماع – اطلاع رسانی تصمیمات، ایجاد ظرفیت و تقویت روابط – کارکردهایی را در نظر بگیرید که در تقویت رویکردهای اجتماع-محور مهم هستند:
تقویت روابط
- افراد اجتماع تعیین میکنند که چگونه میخواهند مشارکت داشته باشند
- پیگیری رضایت پایدار و آگاهانه، و ایجاد درک مشترک و تعهد به رابطه
- اشتراکگذاری داستانها و دیدگاهها و اختصاص زمان کافی برای یادگیری
- ایجاد فضاهای امن برای اعضای اجتماع و دادن قدرت به آنها
اطلاع رسانی تصمیمات
- قرار دادن علایق و نگرانیهای اجتماع در مرکز کار به منظور ایجاد معیارهایی برای نحوه ملاقات و تصمیمگیری گروهها
- توانمندسازی افراد اجتماع برای تصمیمگیری در مورد راهحلها
- یادگیری در اثنای کار، پرسیدنِ چگونه میتواند مؤثرتر باشد؟ و استفاده از درسهای آموخته شده
ظرفیت سازی
- به رسمیت شناختن ظرفیت موجود
- افراد اجتماع دیگران را راهنمایی میکنند
- اجتماع آموزش/مهارتهایی لازم برای یادگیری یا رهبری را شناسایی میکند
- اجتماع دانش را مستند میکند (جمع آوری و سامان دهی اطلاعات)
- استخدام اعضای اجتماع در پستهای رهبری
- حمایت از تداوم رهبری
- رهبران سازمانی یاد میگیرند که چگونه قدرت را واگذار کنند
وقت گذاشتن برای ایجاد روابط و ظرفیت، اتخاذ رویکرد آموزشی که برنامهها و فرآیندها را قادر میسازد تکامل یابند، انتظار صبورانه برای ظهور راهحلها و…، میتواند رویکردهای اجتماع-محور را کندتر و دشوارتر، پراکنده و بینظمتر و غیرقابل پیشبینیتر جلوه دهد. با این حال، اینها دقیقاً همان چیزهایی است که در تضمین مالکیت و پایداری اجتماع تأثیر بسزایی دارد.
در نظر گرفتن افق زمانی طولانیتر ضروری است. زمانی سرمایهگذاری بر روی زمان، پول و منابع برای افراد اجتماع منطقی و مناسب است که به معنای واقعی کلمه به اهداف مثبت و سازندۀ اجتماع متعهد باشید. ضرب المثل آفریقایی وجود دارد که میگوید: «مسافت کوتاه را تنها برو و مسافت طولانی را با دیگران».
تعمیق بخشیدن به اقدامات اجتماع-محور
اگر نماینده یک سازمان یا اجتماعی هستید که علاقهمند به تقویت کردن رویکرد اجتماع-محور است، نحوه مشارکت شما مهمترین و اغلب بزرگترین تغییر فرهنگی برای سازمانهاست.
این تغییرات ذهنیِ کلیدی در رویکردهای اجتماع-محور مهم هستند:
- از تمرکز بر مشکلات به تمرکز بر داشتهها
- از جستجوی خارجی برای راهحلها به جستجوی محلی برای نوآوری در اجتماع
- از وارد کردن متخصص به توانمندسازی متخصصین محلی
- از کنترل منابع به ارائه منابع
- از حفظ قدرت به تقسیم قدرت
- از خدمات رسانی به اجتماعات به در خدمت خدمت اجتماعات بودن
شرکای ما در Inspiring Communities (اجتماعات الهام بخش) از طرحهای ابتکاری توسعه اجتماع-محور در سراسر Aotearoa (نیوزیلند) حمایت میکنند و به رویکرد «یادگیری از طریق انجام» متعهد هستند. منابع و چهارچوبهای آنها راههای قدرتمند و عملی را برای پذیرش این تغییرات ذهنی به رهبران ارائه میدهد. Inspiring Communities با تجربهاندوزی از طریق کار در اجتماعات، به نکاتی دست یافته است که 10 نکته برتر برای طرح توسعه اجتماع-محور را اینگونه بیان میکند:
- از جایی که هستید شروع کنید و هدف واضح و روشنی داشته باشید.
- گفتگوهای زیادی داشته باشید، سؤالات مهم بپرسید و فعالانه اعتمادسازی کرده و روابط ایجاد کنید.
- بر اولویتها و جدول زمانی هدفگذاری اجتماع تمرکز کنید.
- داراییها، نقاط قوت و آنچه که اجتماع در حال حاضر به خوبی انجام میدهد را شناسایی کنید.
- به دنبال «نقاط روشن» باشید: به جایی بروید که انرژی ونشاط وجود دارد و روی مردم و علایق آنها سرمایهگذاری کنید.
- مشتاق اصلاح اجتماع از طریق تمام کارهایی که انجام میدهید، باشید: از کارهای کوچک و دست یافتنی شروع کنید، و بدانید که کارها روند دومینویی دارند، انجام هر کاری منجر به انجام کار دیگر میشود.
- کارها را با دیگران انجام دهید: همکاری کردن با دیگران باعث پدید آمدن ایدهها، منابع و انرژی جدید برای کارهای بعدی میشود.
- چیزی قابل رؤیت و دیده شدن خلق کنید: دیدن باعث باور کردن است، و انرژی، هیجان و حرکت تولید میکند.
- آشفتگی، تناقضات و عدم اطمینان و دودلی را پیشبینی کنید. اینها طبیعی است!
- خلاق باشید، لذت ببرید و برای رسیدن به نتایج تلاش کنید. به رشد فرهنگ یادگیری محلی، بازاندیشی و برگزاری جشن کمک کنید.
به جای اینکه بپرسید سازمان شما چگونه میتواند ارزش بیشتری را برای اجتماع ایجاد کند، بپرسید (خود شما) چگونه میتوانید فضای بیشتری را برای اجتماع ایجاد کنید تا چیزهای ارزشمند ایجاد نماید. کورمک راسل
مهم نیست که در چه مرحلهای از استفاده از رویکردهای اجتماع-محور هستید، مرحله بعدی برای شما این است: با افراد اجتماع در مورد اینکه چگونه میتوانید از اولویتهای آنها حمایت کنید، وارد گفتگو شوید. برای نشان دادن نیتی که دارید و همچنین تقویت تعامل، با صراحت و روشن صحبت کنید. اعتماد کردن به اجتماع را تمرین کنید. از سازمانهای اجتماعی و شرکایی که دارید، در راستای شتاب دادن به تأثیرات کارخود، بهره ببرید. فروتن و متواضع باشید.